Желим топлу добродошлицу представницима средстава јавног информисања.
Желим да, прво и прије свега, увјерим становнике Брчко Дистрикта у опредјељење које имају Управни одбор Савјета за имплементацију мира, а посебно Сједињене Државе, да обезбиједе трајност и одрживост Дистрикта. Моје присуство је показатељ тог опредељења, пошто је Влада Сједињених Држава закључила да је важније да дођем у Брчко, него да одем на оно што је требало да буде мој сљедећи задатак као члан коалиционих снага у Багдаду.
Желим да се захвалим становницима и званичницима Брчко Дистрикта који су ми до сада пружили тако топлу добродошлицу. Такође се захваљујем претходним супервизорима, локалним званичницима, и људима из Брчко Дистрикта који су тако марљиво радили да Дистрикт претворе од једног ратом подијељеног мјеста, пост-конфликтног жаришта, у релативно напредно, хармонично и стабилно мјесто. Мјесто гдје су реформе у Босни и Херцеговини (БиХ) прво започеле и које од тада служи као модел за друге реформе, како у овој земљи тако и у региону.
Претходни супервизори су основали институције власти неопходне за испуњење захтјева из Коначне одлуке. Као посљедњи супервизор за Брчко Дистрикт, мој посао је да се постарам да те институције функционишу ефикасно и, по свему судећи, трајно, и да ће Дистрикт наставити да постоји након завршетка режима супервизије.
Да бих то урадио, усредсредићу се на два главна задатка. Први је да се ангажујем на питањима у вези са спољњим односима Брчко Дистрикта. Под овим се подразумијева рјешавање питања расподјеле прихода од ПДВ-а и успостављање, по први пут, институционалног односа између Дистрикта и извршних, законодавних и правосудних органа државе Босне и Херцеговине.
Развој државних институција Босне и Херцеговине током протеклих неколико година значи да Дистрикт више не може да постоји у великој изолацији, али не може ни да чека да буде званично утјеловљен у Устав БиХ, чија реформа још увије није започета.
Стога ће рад са заинтересованим странама на изради и усвајању Закона о Брчко Дистрикту на државном нивоу бити мој главни приоритет у наредним мјесецима. Челници странака у Брчко Дистрикту са којима сам се до сада састао су сви навели да они у принципу подржавају такав закон и да ће радити са предсједништвима својих странака на давању подршке за његово усвајање од стране Парламентарне Скупштине БиХ.
Сада је у припреми технички нацрт којим би се Брчко Дистрикту омогућила заступљеност у министарствима БиХ; обезбиједило присуство у Парламентарној Скупштини; успоставио консултативни механизам када се ради о важнијим законима који имају утицаја на Дистрикт, Дистрикт био укључен у било какве будуће разговоре на државном нивоу о преносу надлежности, и утврдио процес за Дистрикт да презентује предмете Уставном суду БиХ.
У вези са питањем расподјеле прихода, сада су у току процеси на рјешавању краткорочних и дугорочних проблема који су довели до тренутне ситуације. Надам се ће, уз добру вољу свих страна, бити пронађена рјешења која ће предуприједити потребу Дистрикта да ово питање упути Трибуналу, који је већ утврдио да може водити предмет и који је затражио достављање писменог поднеска Дистрикта до 30. октобра.
Други главни задатак је да се постарам да Влада и администрација Брчко Дистрикта функционишу ефикасно. Градоначелник је изразио жељу да његова коалициона влада преузме више одговорности у овој области. Поздрављам овакав захтјев, јер не желим да будем доведен у позицију у којој су даљњи налози супервизора путем којих се намећу нови закони и обавезе потребни како би се испунили услови из Коначне одлуке. Размотрићу могућност издавања налога супервизора потребних да би се унаприједили закони и други законски инструменти, како би одражавали кретања у Брчко Дистрикту и у БиХ тако да буду усклађени прије него што одем.
Међутим, употријебићу своја овлаштења како бих обезбиједио да се закони поштују, налози супервизора извршавају и да одјељења и пододјељења Владе раде свој посао служећи грађанима. Ово није увијек случај у данашње вријеме. На примјер, према закону, просторни план је требало да буде завршен прије двије године, али је и даље незавршен. Захтјеви за дозволе стоје неријешени мјесецима, а понекад и годинама. Легализација објеката који су изграђени прије 2003. године одвија се брзином према којој ће бити потребно најмање 10 година да се заврши. А грађани који плаћају порез заслужују боље од тога.
То је неприхватљиво. Брчко Дистрикт има свега у изобиљу осим одговорности. То је једино мјесто у БиХ гдје има финансијских средстава да се ствари ураде, али пројекти пропадају због инертности, недостатка дјеловања и координације. То мора да се промијени, и драго ми је што ћу са градоначелником, замјеником градоначелника, предсједником Скупштине, замјеником предсједника Скупштине, шефовима одјељења и посланицима радити на томе да до те промјене дође што прије. Надам се да ће настојања у погледу реформе јавне управе, која је ова Влада предузела, бити брзо завршена и довести до побољшања услуга за грађане Дистрикта, који се данас осјећају незадовољим и отуђеним од органа власти.
Током мог мандата, такође планирам да искористим углед канцеларије како бих помогао у промовисању Брчко Дистрикта у економском и културном погледу. Приватизација се мора наставити. То је неопходан услов за привредни развој, али то није довољно. Развој малих и средњих предузећа је тај који ће довести привреде у транзицији до одрживог напретка. Посао Владе је да развије и одржава услове и инфраструктуру који су потребни за поспјешивање развоја, и да пружи образовање и здравствене услуге којима се ствара атрактиван фонд радне снаге. У овом смислу, планирам да ангажујем Савску комисију да најзад започне са обиљежавањем пловног пута на ријеци Сави и да настави са чишћењем ријечног корита, као што је претходно договорено.
Такође ми је драго што ћу радити са представницима грађана у Дистрикту на повећању њихове улоге овдје у побољшању квалитета живота у Дистрикту.
На крају, дозволите ми само да кажем да је застрашујући задатак бити одговоран да се обезбиједи да Дистрикт функционише ефикасно и, по свему судећи, трајно. Нема времена или простора за лијеност или враћање уназад на било који начин, и као нестрпљиви Американац, ја ћу марљиво радити да што прије испуним услове из Коначне одлуке. Али ово је ваш Дистрикт. Ја нисам Влада, ја сам супервизор. И Влада и становници Дистрикта морају одиграти своју улогу у стварању и одржавању услова за безбједну и напредну будућност Дистрикта. Ја ћу дати све од себе да се постарам да то буде могуће.
Хвала вам.