Pitanja upravljanja
Kraj ljetnih odmora i početak jeseni je prilika da se sagleda napredak koji je dostignut u pogledu postizanja ciljeva i svrhe koji su postavljeni početkom godine i da se procjeni šta se može postići do kraja ove godine, a to će obilječiti polovinu mandata ove prve izabrane Vlade.
Kao što se možda sjećate, moja kancelarija je bila svjesna obeshrabrujuće niskog nivoa postignutih rezultata i nefunkcionalnosti mnogih kancelarija u upravi, kombinovanih sa ozbiljnim propustima u obavljanju osnovnih dužnosti.
Zbog toga, Vlada i moja kancelarija su počeli u proljeće da zajednički uspostavljaju prioritete i ciljeve, da usaglašavamo rokove i da tražimo načine da se zajednički postigne ono za šta smo mislili da je u najboljem interesu građana.
Cilj ovih zajedničkih sastanaka, koji su održani u Gunji i Brci je bio:
Prije svega, da se pomogne Vladi da označi početak novog pristupa u određivanju i sprovođenju ciljeva politika; i
kao drugo, da se promijeni njihov stav prema građanima i važnim zainteresovanim stranama, a naročito prema poslovnoj zajednici, nezaposlenima, socijalno ugroženima.
Vidljivo udaljavanje od prethodnih praksi je potrebno ukoliko Brčko čeli da ima prosperitetnu budućnost.
Kao posebna jedninica lokalne samouprave, Distriktu je data jedinstvena šansa da izgradi prosperitetnu budućnost za sebe i da da doprinos funkcionalnoj i jedinstvenoj državi. Ukoliko želi da u tome uspije, ono treba najbolje moguće rukovodstvo, a to rukovodstvo bi trebalo da osigura Vlada i ključni rukovodioci u upravi.
Skupština bi trebalo da je angažovanija u nadgledanju rada Vlade.
Političke vođe i zaposleni u javnom sektoru bi trebalo da snose odgovornost za svoj rad.
Zaposleni u javnom sektoru ne mogu i ne bi trebalo da očekuju da zadrže svoja radna mjesta zbog političkog patronata.
Politčko vođstvo ne bi trebalo da očekuje podršku glasača ukoliko ne pružaju osnovne usluge, ukoliko ne razvijaju privredu i ne stvaraju povoljnu klimu za poslovne aktivnosti i ukoliko ne sprovode politiku kojom se štite i pruža podrška socijalno ugroženima.
Na zajednička dva sastanka koja smo prethodno održali ove godine, mi smo zajednički razmatrali ciljeve i prioritete i dogovorili se, na oba sastanka, oko 10 prioriteta koji se trebaju završiti u roku od 90 dana od dana kada su sastanci održani.
Tokom priprema za treći sastanak, koji se održava danas, ustanovili smo da:
· 60 % prioriteta koji su dogovoreni u aprilu u Gunji još uvijek nije završeno
· 90 % prioriteta koji su dogovoreni u junu u Brci još uvijek nije završeno
To pokreće pitanja volje i sposobnosti.
Da li je Vlada zaista ozbiljna i posvećena postizanju ovih ciljeva, kao što smo mi mislili?
Nakon dužeg razmišljanja, došla sam do zaključka da je sada došlo vrijeme da se članovi Vlade sastanu sami, bez OHR-a, da razmotre svoj rad, da identifikuju dogovorene ciljeve koji nisu postignuti, koje su osobe i Odjeljenja odgovorni za to, da ustanove vlastite prioritete i akcione planove za postizanje tih ciljeva i da ih onda prezentuju nama i javnosti. To je odgovornost Vlade.
Podstičem Vladu i izabrane predstavnike Distrikta, a naročito one poslanike koji predstavljaju vladajuću većinu u Skupštinu da uvaže rasprostranjenu zabrinutost i frustraciju javnosti u vezi sa dugim i neobjašnjivim odlaganjima u odobravanju ili neodobravanju zahtjeva, izdavanju dozvola i reagovanju na poslovne aktivnosti građana, u vezi sa diskriminacijom u zapošljavanju, i na prečest nerad pojedinih Odjeljenja i Pododjeljenja je najevidentnije u Odjeljenju za stručne i administrativne poslove, Odjljenju za urbanizam, strateško planiranje i imovinske odnose, Odjeljenju za zdravstvo i Odjeljenju za javni registar.
Dopustite mi da vam dam nekoliko primjera koji ilustruju ono o čemu pričamo:
Prostorni i urbanistički planovi godinama kasne
Legalizacija bespravno sagrađenih objekata se odugovlači
Na zahtjeve za saglasnoti i dozvole se ne odgovara u propisanim vremenskim okvirima ili se na njih uopšte ne odgovara
Ne postoji efikasno i transparentno upravljanje javnom imovinom
Ne postoji zaista potreban centar za dnevnu njegu iako za njega postoje sredstva
Ne postoji centar za dijalizu nakon tri godine
Ne postoji program za porodičnu medicinu iako se o njemu govorilo 4 godine
Brojni slučajevi navodne korupcije, nepotizma i drugih propusta koji se ne riješavaju ozbiljno kroz disciplinske postupke
Ne postoji moderna javna biblioteka koja bi bila na usluzi korisnicima ,
Ne postoji pozorište niti bioskop
Ovog ljeta nije postojao bazen
Ne postoji zatvoreni bazen koji bi radio tokom cijele godine
Ne postoje stvarne mjere da se uredi Ficibajer kao javni prostor za rekreaciju
Čini se da previše političkih čelnika, šefova Odjeljenja i šefova Pododjeljenja mirno tolerišu sveukupni nedostatak efikasnoti i efektivnosti.
Nažalost, nastavlja se odsustvo vidljive posvećenosti upravi koja bi bila na usluzi građanima i koja bi bila ekonomična.
Uvriježeno mišljenje je da se daleko više energije troši na borbe da se obezbjede radna mjesta na budžetu za članove stranaka nego na bavljenje stvarnim radom na upravljanju i rješavanje problema koji blokiraju privredni razvoj i bolje obavljanje usluga grada.
Pružili smo više nego dovoljno preporuka u pogledu toga šta bi trebalo da se uradi kako bi se došlo do ekonomičnije javne uprave i koji bi trebalo da budu prioriteti. Naš primarni interes je da pomognemo ljudima svih nacionalnosti u Distriktu da izgrade bolju budućnost za sebe i svoju djecu kao i da ojačaju održivost Distrikta kao jedinstvene jedinice multietničke samouprave u BiH.
Nažalost, ne vidimo iskrenu predanost ovim ciljevima od strane javne uprave kao i vladajuće većine. Predanost se mjeri rezultatima, ne obećanjima. Sada je vrijeme da se pokažu rezultati.
Odgovornost za dobru vlast i efikasnu javnu administraciju leži na gradonačelniku, njegovoj Vladi i na poslanicima u Skupštini. Građani moraju da izvuku zaključke i da od njih traže odgovornost.
Kancelarija za implementaciju Konačne odluke će nastaviti da pruža podršku, a da li će ona biti prihvaćena, na njima je da odluče. Kancelarija za implementaciju konačne odluke će međutim, nastaviti da implementira ključne odredbe Konačne odluke koje tek treba da budu završene.
Moj odlazak
Moj mandat kao supervizora je bio na dvije godine; bio je produžen za još 9 meseci; sada se približava kraju. To je uobičajen proces.
Visoki predstavnik je objavio imenovanje Rafija Gregorijana za novog supervizora za Brčko i on stupa na dužnost 01.10. Gospodin Gregorijan će nastaviti sa poslom koji je neophodan da se ispune uslovi neophodni za završetak režima supervizije najkasnije do datuma završetka mandata Kancelarije visokog predstavnika u BiH.
Sjedinjene Američke Države su predane punoj implementaciji Konačne odluke, uspješnom Brčkom koje je pravično reprezentovano u ključnim tijelima u BiH koja donose odluke i rješavanju još nerješenih pitanja u vezi sa gradom Brčko, a ono je jedno od osnovnih pojmova na putu BiH prema evro-atlantskim institucijama.